Je staat er misschien niet bij stil, maar er was natuurlijk een periode dat er helemaal geen verkeersborden waren. De tijden waren ook niet per direct zo druk als nu. Verkeersborden zorgen ervoor dat iedereen op ter wereld weet wat er van hem of haar in het verkeer wordt verwacht. Maar weet jij wat het eerste verkeersbord ter wereld was? Wij vertellen het jou in deze blog!
De geschiedenis van het verkeersbord
De verkeersborden zoals wij ze nu kennen, zijn de afgelopen 100 jaar ontwikkeld. Maar al ver voordat de eerste auto reed, waren er al verkeersborden. In het Romeinse rijk werden er namelijk al mijlpalen en verkeersborden ontwikkeld. Denk maar eens aan het gezegde: alle wegen naar leiden naar Rome. Dit komt omdat het Romeinse Rijk door heel haar imperium – dat zelfs tot in Nederland reikte – stenen palen met daarom hoe ver het was tot Rome.
Ook in de Middeleeuwen was er bewegwijzering. Dit werd naar verloop van zijn meer een kleurenregel. Zo kun je aan de kleuren zien richting wiens land je onderweg was.
Maar toen de auto en de fiets, ruim 500 jaar later, steeds populairder werd. En men niet meer met paard en wagen op pad ging, was het ook tijd voor meer bewegwijzering. Want naast dat de route minder belangrijk werd, werd veiligheid juist steeds belangrijker. Daarom werd in 1894 de Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond opgezet. De eerste borden werden in Zuid-Limburg geplaatst. Omdat het hier in de heuvels gevaarlijker was voor fietsers.
De eerste verkeersborden waren gemaakt van hout. Maar later werden ze gemaakt van ijzer. Zoals we ze nu nog steeds kennen.
Internationale afspraken verkeersborden
Ook kwamen er steeds meer internationale standaarden voor verkeersborden. Het was tenslotte erg verwarrend voor mensen die onderweg waren. Steeds waren er andere lokale regels van kracht. Daarom werd er in 1908 het International Road Congres gehouden. Dit was in Rome. Hier werd een poging gedaan om internationale standaarden te ontwerpen, maar het lukte de deelnemers maar niet om één lijn te ontwikkelen. Het duurde tot ver in 1968 voordat de internationale borden een feiten werden.