Drie tips om ‘s ochtends gemakkelijker uit bed te komen

Heerlijk, zo’n warm en zacht bed. Je blijft er liever een tijdje in liggen, nietwaar? We snappen dat je bed vaak iets te comfortabel is om eruit te stappen. Maar toch is het beter om niet tien of twintig minuten langer in te blijven liggen. We willen je graag op weg helpen om een ochtend persoon te worden. Wil je dat ook? Lees dan de volgende drie tips!

Snoozen is verboden

Piep, piep, piep, piep. Je wekker gaat af, maar toch wil je nog niet uit bed komen. Dit is begrijpelijk, maar even op je wekker slaan en weer de dekens induiken is helemaal niet rustgevend voor je hersenen en lichaam.

Wakker worden en weer in slaap vallen is slecht omdat je lichaam denkt dat je weer een nieuwe slaapcyclus in gaat. Een slaapcyclus duurt ongeveer 60 minuten. En de snooze knop zorgt ervoor dat je ongeveer binnen vijf a tien minuten weer wakker gemaakt wordt. Je maakt de cyclus niet af, en wanneer je weer wakker wordt, ben je minder uitgerust dan de eerste keer toen je wakker werd. 

De volgende keer als je wekker af gaat zorg dan dat je de dekens van je afslaat en rustig uit bed komt. Waarschijnlijk heb je de eerste week moeite om meteen op te staan maar blijf doorzetten. Het kan je motiveren om de veranderingen die je hebt gemerkt op te schrijven.

Investeer in een rustgevende wekker

We weten nu waarom het een slecht idee is om de snooze knop in te drukken. Maar je slaaproutine is nog lang niet perfect. Dat vervelende harde geluid in de ochtend is echt onnodig en slecht voor je humeur. Wakker worden doe je niet binnen twee seconden. Het abrupt verstoren van je slaap zorgt ervoor dat je humeuriger bent in de ochtend, doordat je rem slaap onderbroken is.

Kies voor een rustiger geluid waarvan het volume steeds iets luider wordt. Het gezang van vogels in de ochtend of geluiden van golven in de zee zijn veel aangenamer.

Pas je slaaphouding aan 

Buikslaper, zijslaper of rugslaper, welke ben jij? Je slaaphouding kan bijdragen aan een slechte nachtrust. En een slechte nachtrust betekent dat je vaak moeilijker uit bed kan komen. Maar wat is de beste positie? Iedereen heeft een eigen voorkeur, maar weet je echt niet hoe je beter kunt slapen? Slaap dan op je rug met een kussen onder je nek en hoofd.

Als het echt niet lukt om de perfecte rugslaper te zijn, dan kun je als buikslaper het beste zonder kussen slapen. Zijslapers moeten met een kussen tussen de benen slapen, om beter te kunnen slapen. 

Extra tip: Een topper matras draagt ook bij aan een goede slaaphouding. Maar wat veel mensen niet weten is dat een topper matras een topper hoeslaken nodig heeft. Het effect van een topper verdwijnt namelijk wanneer je een grote hoeslaken over beide matrassen trekt.